Loading Website
זהו חלקו השני של הפוסט העוסק בדמותו השנוייה במחלוקת של סמנכ"ל הדיגיטל (CDO ), אותו מנהל חדש שקיבל את כובע הקברניט לניווט הספינה הארגונית בסופה הדיגיטלית שמתרגשת וגועשת על הארגונים העסקיים בעידן החדש. למה שנוייה במחלוקת, וּבְכֵן כמות התגובות שקיבלתי לחלקו הראשון של הפוסט הבהירה לי באופן מוחלט שרוב המנהלים והעובדים בארגון עדיין לא מבינים את מהות של התפקיד החדש. המנהלים הותיקים חוששים מהמנהל החדש (ברוב המקרים, הצעיר) שעושה כותרות בארגון, ומנהלי השיווק ומערכות המידע חושבים (בצד מסויים) שהם יכולים לבצע את התפקיד טוב יותר בהתבסס על הניסיון שלהם וההיכרות עם הארגון. אך המציאות מורכבת יותר, וכפי שכתבתי בפוסט הדיגיטל כאמצעי לגישור הפערים בין ה CMO ל CIO ברוב הארגונים קיים נתק בין סמנכ"ל מערכות המידע וסמנכ"ל הדיגיטל מה שמקשה מאד על ההתפתחות הדיגיטלית של הארגון. בנוסף הניסיון שנצבר בעולם מוכיח שבכדי להוציא לפועל את הטרנספורמציה הדיגיטלית נדרש מנהל שזה יהיה עיקר תפקידו. היטיב לתאר זאת Stephen Gillett מי שהיה ה CIO של סטארבקס ומנהל גוף החדשנות הדיגיטלית בחברה. בתרגום חופשי : אם ניתן לIT לנהל את היכולת הדיגיטלית של הארגון, היא תושפע בצורה משמעותית מהאופי הטכני של ה IT, אם נעביר זאת לשיווק, הפעילות הדיגיטלית תקבל אופי שיווקי ותהפוך למרכיב נוסף בקמפיין השיווקי של הארגון. על מנת להצליח הפעילות הדיגיטלית צריכה מנדט לפעול בצורה עצמאית עם חזון משלה.
קיימים שני גורמים עיקריים בגינם מחליט המנכ"ל למנות סמנכ"ל דיגיטל (CDO) בארגון. הגורם הראשון והעיקרי הוא הצורך בניתוח, לימוד והבנה עמוקה של ההשלכות של המהפכה הדיגיטלית על הארגון, המודלים העסקיים שלו והסביבה התחרותית בעידן החדש. זאת לפני שהוא מקבל החלטה להתחיל בתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית. הגורם השני הוא ההבנה של המנכ"ל שאין לו בארגון מנהל בכיר שמכיר ומבין את הדיגיטל בצורה מספקת שתשכנע את כל העובדים והמנהלים ללכת אחריו באתגר המורכב של תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. השאלה האם למנות סמנכ"ל דיגיטל אינה פשוטה ומטרידה כיום הנהלות רבות בארץ ובעולם, המתח שנוצר בארגון כתוצאה מהמינוי אינו פשוט והאחריות בהחלטה לצאת למסע הטרנספורמציה הדיגיטלית גדולה ובעלת משמעויות כספיות כבדות. חמשת השאלות הבאות יכולות לסייע לכם להבין האם הארגון שלכם זקוק לסמנכ"ל דיגיטל :
תפקיד ה CDO אינו חדש אך הדרישה, הציפייה וסט המיומנויות שנדרשות מבעל התפקיד השתנו באופן דרמתי מאז המינוי של Jason Hirschhorn ב 2005 כ CDO הראשון שגם היה חבר בהנהלה הבכירה של חברת המדיהMTV . מנהל הדיגיטל שעסק באופן מסורתי בקידום אתרים, פרסום ברשתות חברתיות, ניהול קמפיינים דיגיטליים ועוד, נדרש כיום להוביל את הארגון בתהליך טרנספורמציה דיגיטלית שכולל שינוי מהותי בצורה שבה הארגון פועל. זה כולל שינוי התפיסה העסקית של ההנהלה הבכירה, שינוי תהליכי העבודה בארגון ועד לתכנון מוצרים דיגיטליים חדשים בשילוב פיתוח מודלים עסקיים (דיגיטליים) פורצי דרך. התרשים הבא נלקח מנתוני סקר שבוצע ב 2014 על ידי גוף בין לאומי בשם CDOClub ומציג את המגמה בגיוסיי סמנכ"לי דיגיטל בעולם. כפי שניתן לראות הפוטנציאל עצום, והערכות הן שבשנתיים הקרובות נראה כמעט בכל ארגון מנהל בעל תואר כזה או אחר אשר יהיה אחראי על הדיגיטל וחויית הלקוח. המפה הבאה גם היא נלקחה מתוך הדוח של CDOClub מציגה את אחוז סמנכ"לי הדיגיטל לפי אזור מכלל המינויים בעולם. כפי שניתן לראות במזרח התיכון (וגם בארצנו הקטנטונת) אנו עדיין נמצאים בשלבים מוקדמים של הבנת המשמעויות של הטרנספורמציה הדיגיטלית ובטח של ההכרה בתפקיד האסטרטגי של סמנכ"ל הדיגיטל. ולסיום תרשים המציג את התפלגות סמנכלי הדיגיטל בעולם על פני התעשיות השונות. באופן לא מפתיע מגזרי הפרסום והמדיה, שהושפעו ראשונים מהמהפכה הדיגיטלית הם החלוצים במינוי סמנכלי דיגיטל במטרה להוביל את השינויי הנדרש בתפיסת הפעילות שלהם וניצול הערוצים החדשים. במקום הרביעי נמצאים הארגונים הממשלתיים והחברתיים שלמדו כי מינוי מנהל דיגיטל ראשי הוא אמצעי חשוב בדרך לשיפור השירות שהם מציעים לאזרחים ולנזקקים באמצעות היכולות החדשות שמציג העידן הדיגיטלי. מאחור משתרך לו שובל ארוך של חברות עסקיות שרק עכשיו מתחילות להבין ולהפנים את ההיתרונות של העידן החדש. זהו גם הפוטנציאל העצום שחבוי בהתפתחות של הארגונים העסקיים לארגונים דיגיטליים. בפוסט הבא נבחן לעומק את המיומנויות החדשות להן נדרש סמנכ"ל הדיגיטל בכדי להוביל את תהליך הטרנספורמציה הארגונית.
מעוניינים לבנות או ליישם אסטרטגיה דיגיטלית ? השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם.
ארבע עקרונות ליצירת יתרון תחרותי בעידן בו לכולם יש בינה מלאכותית.
עיצוב הנחיות חלק ג - המרכיבים השונים שיבטיחו הנחיה נכונה
עיצוב הנחיות חלק ב - גישות שונות לכתיבת הנחיות
כיצד AI יכול לסייע לנו בשיפור תהליכי יצירת התוכן?
3 דרכים לבניית קהל לקוחות נאמן