חשיבות המיומנויות הדיגיטליות בעידן הבינה המלאכותית
בעשור האחרון, ובעיקר בשנתיים האחרונות, עולם העסקים חווה האצה טכנולוגית חסרת תקדים. מהפכת הבינה המלאכותית משנה את האופן שבו אנחנו עובדים ומקבלים החלטות. לפי מחקר שפורסם לאחרונה על יד מקינזי, ארגונים שאימצו חדשנות טכנולוגית ודיגיטלית נהנים מצמיחה של פי שניים עד שישה במונחי תשואות לבעלי מניות, לחוויית הלקוח, ונאמנות העובדים. זאת לעומת אלו שטרם השכילו להטמיע טכנולוגיות מתקדמות.
אבל כדי לממש את הפוטנציאל, לא מספיק לגייס עוד מפתחים או מדעני נתונים. על כל עובד או מנהל, בכל דרג, להפוך ל-"מתכנת של עצמו", המשמעות היא שכולם בארגון נדרשים להבין את הכלים החדשים, את השפה הדיגיטלית ואת ההיגיון שמאחורי מערכות הבינה המלאכותית.
הפער שמאיים על היתרון התחרותי
הבלוג שלי מלא בפוסטים מהשנים הראשונות של הטרנספורמציה הדיגיטלית בהם ציטטתי מחקרים של מקינזי וחברות אחרות בהן הוצגו נתונים המראים כי הפער בין ארגונים בעלי מוכנות טכנולוגית גבוהה לבין אלו שטרם השקיעו בהרחבת הידע הדיגיטלי רק הולך וגדל. הפער, אינו רק טכנולוגי אלא גם עסקי. הוא משפיע על מהירות קבלת ההחלטות, על היכולת להגיב לשינויים בשוק, ועל רמת החדשנות הפנימית של הארגון.
מנהלים שלא מבינים מספיק לעומק את השפה הדיגיטלית (טכנולוגית) מתקשים להוביל טרנספורמציה אמיתית. כדי שהם יצליחו להוביל את הארגון בעידן החדש הם נדרשים להבין את משמעויות הענן לרבות העלות, את סיכוני הסייבר ואת האופן שבו נתונים מניעים החלטות. ידע טכנולוגי כבר אינו יתרון – הוא תנאי בסיסי להובלה עסקית.
למה פיתוח מיומנויות דיגיטליות הוא לא "פרויקט הדרכה" אלא אסטרטגיה עסקית
ארגונים שמבינים את חשיבות ההון האנושי יודעים שהשקעה בלמידה היא השקעה בצמיחה. עובדים אשר מחפשים לפתח מיומנויות חדשות הם בעלי מוטיבציה גבוהה ונטייה להישאר בארגון לאורך זמן. לפי נתוני מקינזי, חברות המשלבות בין פיתוח עובדים לבין ביצועים פיננסיים נהנות מסיכוי גבוה פי ארבעה להוביל על המתחרים.
למרות זאת, לפי הסקר של מקינזי, רק כשליש מהחברות מתכננות להשקיע בתוכניות Upskilling בשנים הקרובות, פער שמדגיש את הצורך בשינוי תפיסה: פיתוח עובדים אינו "בונוס", אלא מנגנון חשוב ליצירת יתרון תחרותי.
חמש צעדים לבניית ארגון לומד ודיגיטלי
הצעדים הבאים יסייע לכם לפתח תוכנית ליישום ארגון לומד בכל הדרגים.
1 זיהוי הכישורים הקריטיים הנדרשים - לא ניתן להכשיר את כולם בכל תחום. יש למפות אילו מיומנויות ייצרו יתרון תחרותי, למשל אוריינות בינה מלאכותית, יכולת להבין ולנתח נתונים, ניהול מוצרים דיגיטליים ועוד.
2 בניית אסטרטגיית Upskilling הוליסטית - בניית מסלולי למידה מדורגים שמתחילים בפיילוטים קטנים לבדיקת ההשפעה של ההכשרות ובהמשך מתרחב לשאר העובדים הרלוונטיים, ההדרכות הם שילוב בין למידה פורמלית לבין יישום בשטח.
3 למידה מבוססת נתונים וכלים מתקדמים - שימוש באנליטיקה ובבינה מלאכותית חשובים מאד בעידן הדיגיטלי ולכן כדי לפתח תוכנית מקיפה לכל העובדים שתסייע לעקוב אחר התקדמות הלמידה, תתאים תכנים אישית לעובדים לפי התפקיד והמקצוע שלהם, לצד קבלת משוב בזמן אמת.
4 העצמת העובד כלומד עצמאי - יצירת תרבות ארגונית שבה למידה היא חלק מהעבודה היומיומית, למעשה העובדים הופכים לאחראים על ההתפתחות העצמית שלהם.
5 והכי חשוב, חיבור הלמידה לקריירה ולמדדים העסקיים - קידום בארגון, תגמול והכרה על ידי המנהלים חייבים להיות קשורים ישירות ללמידה ולפיתוח מיומנויות חדשות.
שלושת תחומי הידע שכל עובד חייב לפתח בעידן הדיגיטלי
אחד האתגרים הכי גדולים של הטרנספורמציה הדיגיטלית היה לגרום לעובדים להבין את העידן החדש, זו לא רק הטכנולוגיה הדיגיטלית אלא תפיסה רחבה של כלכלה חדשה בערוצים חדשים עם לקוחות מועצמים שהרבה מאד פעמים רצים קדימה, הרבה יותר מהר מהארגון. הפער היה ונשאר היכולת של הארגון להדביק את הפער, בעיקר כאשר הארגון נשלט על ידי בירוקרטיה, מגבלות אבטחת מידע, מגבלות תקציביות ותפיסות שונות של מנהלים שמגבילות את היכולת לרוץ קדימה. הבלוג שלי כולל אינספור מאמרים אודות החשיבות של האוריינות הדיגיטלית בקרב העובדים.
לכן שלושת הנושאים הבאים אינם חשובים רק לעובדי החדשנות, דיגיטל או מערכות המידע, הם חשובים לכל העובדים בארגון:
1 יסודות טכנולוגיים
הבנה בסיסית של הבינה המלאכותית, היכולות הזמינות בענן, הבנת הנתונים במסגרת התפקיד ועוד. ידע זה יאפשר לכל עובד לקדם את הארגון ולהבין כיצד הכלים החדשים משפיעים על תפקידו ועל התהליכים בארגון.
2 מומחיות טכנולוגית
עבור בעלי תפקידים טכנולוגיים – יש צורך בהעמקה בתחומים חדשים כמו ערוצי הדיגיטל השונים, טכנולוגיות הבינה המלאכותית, שירות לקוחות דיגיטלי, יכולת ליצור ולנהל מוצרים דיגיטליים ועוד. שילוב של למידה מעשית, פרויקטים אמיתיים והכשרות יסייעו ביצירת יתרון משמעותי.
3 הבנה עסקית
כמו שעובדים בצד העסקי של הארגון צריכים להבין טכנולוגיה, כך עובדי טכנולוגיה חייבים להבין את היסודות העסקיים של הארגון שלהם. פיתוח יכולות ניהול, תקשורת בין-אישית, פתרון בעיות וחשיבה אסטרטגית יוצרים שפה משותפת בין המחלקות ומחזקים את החיבור לתוצאות הארגוניות.
למידה כדרך חיים - העתיד של Upskilling
בעולם העתידי בו כמעט רבע מהמקצועות צפויים להשתנות עד 2030 (שזה ממש מעבר לפינה), אי אפשר להסתפק בהדרכות חד-פעמיות. הלמידה חייבת להפוך לחלק מהעבודה עצמה. העובד לומד בזמן שהוא מבצע את עבודותו, מקבל משוב מיידי, ומשתמש בכלים מבוססי בינה מלאכותית המאפשרים לו להתפתח באופן מתמיד.
מנהל חכם שואל את הצוות שלו מדי שבוע: "מה למדתם השבוע, ואיך תיישמו את זה בשבוע הבא?" – כך נוצרת תרבות של סקרנות, שיפור מתמיד וחדשנות מבפנים.
היכולת להפוך את הלמידה לחלק מהיום יום תלויה רבות ביכולת לשלב את הלמידה בחווייות, גיימיפיקציה, קורסים מותאמים אישית וקהילות ידע פנימיות, אלו יחד יסייעו לא רק לצבור ידע אלא גם מעורבות אמיתית של העובדים.
לסיכום - העתיד הוא ארגון שלומד תמידית
במציאות העסקית החדשה, הפער הדיגיטלי הוא לא רק שאלה של טכנולוגיה, זו בעיקר שאלה של אנשים, העתיד שייך לארגונים שמבינים כי כל עובד הוא חוליה בשרשרת החדשנות של הארגון. פיתוח מיומנויות דיגיטליות הוא לא יעד, אלא תהליך מתמשך של צמיחה ארגונית. עובדים ומנהלים שיפנימו זאת לא רק ישתמשו בטכנולוגיה – הם יעצבו אותה.